16.09.20

Terveelliset elämäntavat antavat energiaa ja auttaa jaksamaan


Omasta kehosta ja mielestä kannattaa pitää huolta ja omalle itselleen kannattaa suoda paljon positiivisa ajatuksia. Terveellisen elämän perusasioita ovat liikunta, oikeanlainen ravitseva ravinto, riittävä uni ja positiiviset ajatukset sekä mielekäs tekeminen.

Kysy itseltäsi?

Onko Sinulla arjessa energiaa riittävästi ja jaksat liikkua muun arjen ohella? Jaksat leikkiä lasten kanssa ja viettää aikaa perheen ja ystävien kesken? Vyötärön ympärys on juuri sellainen kun haluat, ja tunnet itsesi kauniiksi ja hyvinvoivaksi?

Oikeanlainen Elämäntapa antaa sinulle paljon ja vaatii sinulta itseltäsi pieniä muutoksia arkeen jos et vielä ole niin energinen kuin haluaisit.

Näillä muutamalla vinkillä pääset alkuun elämäntapamuutoksessasi

1, Nuku riittävästi. Uni on kaikkein tärkein asia ihmisen terveydelle ja muutoksille. Riittävä uni antaa vastustuskykyä, keskittymiskyky paranee, huomiokyky paranee, muistaminen helpottuu ja reaktionopeudet paranevat. 

2, Ajattele positiivisia asioita. Kiinnitä huomioita asioihin, jotka ovat hyvin juuri nyt ja löydä positiiviset ajatukset joita saat muutoksen myötä. Sinulle voidaan antaa käteen valmiiksi suunniteltu ruokavalio ja liikkumissuunnitelma joita noudattamalla tuloksia voi saada hyvinkin nopeasti. Jos et tee muutosta pääsi sisällä ja ajattelumalliin, niin laihdutuksen eteneminen saattaa loppua pieneenkin takapakkiin. Ei siis riitä, että muutat vain tapojasi vaan sinun tarvitsee muuttaa myös ajattelutapaasi.

3, Liiku riittävästi ja monipuolisesti. Muista liikunnan tuomat vaikutukset. Jo 10 minuutin liikunta tuokio päivässä antaa terveysvaikutuksia ja laittaa lisätehoja aineenvaihduntaan. Liikunta alentaa verenpainetta, vaikuttaa veren rasva-arvoihin, vahvistaa luustoa ja kehittää lihaksia. Liikunta myös tehostaa rasva-aineenvaihduntaa.

4, Syö oikein ja riittävästi. Syö energiatiheydeltään kohtuullisia ruokia. Niillä saat vatsan kylläiseksi pienemmällä määrällä. Syö paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Niiden energiatiheys on pieni. Muista proteiinit ja syö säännöllisesti.

Nämä vinkit tarjosi valmentajamme Taru Hostila. Tarun vahvuuksiin kuuluu niska-hartia ja selkäseudun vaivat, painonpudotus ja kiinteytys, elämäntapamuutokset sekä hyvinvointi ja jaksaminen.

pt.tottavaitarua@gmail.com